Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


pitel:msz:standardy_ukladani_obrazu_3d_objektu_a_scen

Standardy ukládání obrazů, 3D objektů a scén

Formáty uložení 3D dat

VRML

VRML

  • Deklarativní programovací jazyk pro zobrazování a animace 3D modelů v prostředí internetu.
  • Zobrazování animací, zvuků či osvětlení scény.
  • Interakce s uživatelem ve virtuální realitě.
  • Popis objektů scény v hierarchické stromové struktuře.
  • Prostředí online www.
  • Textové soubory .wrl či komprimované .wrx
  • Částečně vychází z OpenInventoru
  • Předchůdce X3D formátu
  • 1997 — vznik VRML97 a mezinárodní ISO normy VRML

X3D

X3D

  • Vznikl z VRML97
  • XML struktura souboru

ASE

  • Textový formát pro popis 3D scény
  • Vytvořen firmou AutoDesk
  • Nemá formální specifikaci
  • Povrchová reprezentace (pouze trojúhelníky)
  • Obsahuje:
    • popis scény
    • popis materiálů
    • popis geometrie
    • seznam vertexů, seznam trojúhelníků
    • seznam texturovacích koordinátů
    • normály
    • popis světel, kamery…

STL

STL (file format)

  • Textový formát
  • Stereolitography
  • Vytvořen firmou 3D Systems
  • Povrchová reprezentace(pouze trojúhelníky)
  • Obsahuje: '3 vertexy + normála == trojúhelník'
  • Chybí textury, materiály..

AMF

Additive Manufacturing File Format

  • XML formát souboru
  • Nahrazuje a odstraňuje nedostatky STL

3DS

.3ds

  • Binární formát
  • Vytvořen firmou AutoDesk
  • Hierarchický blokový
  • Prakticky stejné možnosti jako ASE, jen neumí normály(?)

DXF

AutoCAD DXF

  • Vektorový grafický formát
  • 2D i 3D data
  • ASCII textový formát, stále používaný
  • Binární verze DXB

3D kreslení

Open Inventor

Open Inventor

  • Objektově orientovaná knihovna pro 3D grafiku
  • Multiplatformní, využívá OpenGL
  • Vyšší úroveň než OpenGL
  • Využití při vizualizacích v CAD
  • Podpora 3D, shaderů, stínů, fontů a zvuků

Coin3D

Coin3D

  • Open source API, které je kompatibilní s OpenInvertor

GDI, GDI+, .NET

Xlib / Linux

2D formáty uložení a API kreslení

SVG

Scalable Vector Graphics

  • vznikl roku 2001
  • vektorový grafický formát
  • struktura souboru je XML
  • je standardizovaný W3C
  • používá Malířův algoritmus pro vykreslení
  • tři možnosti animace:
    • animační značky(tagy v XML)
    • skriptovací jazyk nad DOM
    • jazyk SMIL

PS

PostScript

  • 1984 Adobe Systems Inc.
  • Programovací jazyk k popisu tisknutelných dokumentů
  • Formát je nezávislý na výstupním zařízení
  • Potřeba interpretu jazyka
  • Postfixová notace zápisu výrazů (10 11 mul)

EPS

Encapsulated PostScript

  • Encapsulated PostScript
  • zapouzdřuje vlastní PostScriptový soubor pro import/export
  • řídí se pravidly Dokument Structuring Convection (DSC)
  • využívá bounding box
  • obsahuje maximálně jednu stranu
  • nenastavuje:
    • zařízení
    • souřadnicový systém
  • neovlivňuje chování interpretu

PDF

Portable Document Format

  • dokumenty nezávislé na:
    • platformě
    • SW
  • využívá PS
  • formát dat:
    • textový
    • binární (fonty, JPEG)
  • struktura:
    • hlavička (%PDF-verze)
    • tělo souboru (objekty typu: bool, číslo, řetězec, stream, pole, null, slovník, jmenný řetězec)
    • tabulka odkazů
    • trailer sekce (pro čtení od konce)
  • bezpečnost:
    • heslo
    • vodoznak
    • elektronický podpis a certifikát

GIF

Graphics Interchange Format

  • Multiplatformní rastorvý formát
  • Bezztrátová komprese LZW
  • Možnost animace a prokládání po řádcích
  • 1bit průhlednost
  • Omezený počet barev v jednom rámci

PNG

Portable Network Graphics

  • Formát pro uchování rastrového obrazu
  • Vznikl jako alternativa ke GIF, kvůli problémum s patentovaným algoritmem LZW u GIF
  • Bezztrátová komprese (Deflate algoritmus)
  • Mezinárodní standard ISO/IEC
  • Prokládání po pixelexch
  • Pro malé obrázky větší velikost jako GIF, protože obsahuje víc metadat
  • Pro velké obrazy menší velikost souboru než GIF díky lepší kompresi

TIFF

JPEG

JPEG

  • Od roku 1992 standard ISO/IEC
  • Umožňuje ztrátovou i bezstrátovou kompresi
  • Kompresní poměr až 100:1
  • Komprese založena na DCT (diskrétní kosinově transformaci) nad bloky 8×8
  • Komprimace souboru může být : sekvenční, prograsivní, bezztrátová a hierarchická

JPEG 2000

JPEG 2000

  • Standard ISO/IEC z roku 2000
  • Nástupce formátu JPEG
  • Komprese založena na DWT (diskrétní vlnková transformace) nad obecně velkými obdélníkovými částmi obrazu nebo rovnou celým obrazem
  • Každý blok obrazu může mít jiný kompresní poměr
  • Lepší komprese než JPEG

RAW

Raw image format

  • skupina formátů
  • každý výrobce má jiný (chráněný) formát
  • ISO norma: TIFF/EP (tag image file format / electronic photography)
  • Adobe: DGN (digital negative)
  • zaznamenání neupravených dat ze senzorů (CMOS, CCD, …)
  • výhody:
    • velký rozsah (14bit)
    • vysoký kontrast
    • možnost HDR fotografie
    • dlouhá doba expozice (úpravy)
  • nevýhody:
    • velká paměťová náročnost
    • možnost různé doby expozice
    • vyvážení bílé

2D kreslení

Cairo

cairo (graphics)

  • API pro 2D vektorovou grafiku
  • Podpora velké množiny výstupních formátů(PS, PDF, PNG, GTK, windows HDC…)
  • stavový automat
  • hardwarová akcelerace
  • využití ve Firefox 3

Quartz 2D

Quartz 2D

  • Rozhraní pro rendrovaní 2D grafiky
  • Součást Core Graphics
  • Podpora PDF formátu
  • Pracuje jako stavový automat (obdobně jako třeba OpenGL)
  • Beží na MacOS a iOS

AGG (Anti-Grain Geometry)

Anti-Grain Geometry

  • Rychlé a kvalitní renderování 2D vektorové grafiky
  • Práce se subpixelovou přesností
  • Využití jako základní knihovna vykreslovacích nástrojů
  • Slabá dokumentace
  • Potřeba si napsat wrapper, aby byla knihovna rozumě použitelná
/var/www/wiki/data/pages/pitel/msz/standardy_ukladani_obrazu_3d_objektu_a_scen.txt · Poslední úprava: 30. 12. 2022, 13.43:01 autor: 127.0.0.1