Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
— | pitel:isz:ui [30. 12. 2022, 13.43:01] (aktuální) – vytvořeno - upraveno mimo DokuWiki 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Principy grafických uživatelských rozhraní ====== | ||
+ | Materiály: | ||
+ | 01_itu_introduction (téměř celé), | ||
+ | 03_itu_dialog (okrajově) | ||
+ | ===== Komunikační kanály ===== | ||
+ | Komunikačními kanály jsou způsoby komunikace člověka a stroje. Takže vlastně všechny možné periferní zařízení. Obrazovka, klávesnice, | ||
+ | |||
+ | FIXME Co víc k tomu říct? | ||
+ | |||
+ | ===== Mody komunikace ===== | ||
+ | Jsou dva základní typ módů komunikace PC--uživatel: | ||
+ | * Aktivní: uživatel určuje aktivně práci počítače | ||
+ | * Pasivní: počítač v klíčových momentech vznese dotaz a uživatel odpovídá | ||
+ | |||
+ | Mód komunikačního rozhraní je tedy stav, kdy počítač reaguje jedinečným způsobem na vstupy od uživatele. Střídání více módů je obvykle nepřehledné, | ||
+ | |||
+ | ==== Aktivní komunikace ==== | ||
+ | Rozhraní používající aktivní komunikaci je například panel nástrojů v malování. Uživatel sám vybírá nástroj když se mu chce a pak následně uživatel sám určuje, kam se bude kreslit. Práce v příkazové řádce je aktivní: uživatel se rozhoduje, co napíše, jakou dávku spustí. | ||
+ | |||
+ | ==== Pasivní komunikace ==== | ||
+ | Pasivní komunikací se myslí stav, kdy počítač vznese dotaz a uživatel na něj odpovídá. Toho lze v GUI dosáhnout například dialogovými boxy. | ||
+ | |||
+ | Dialogové boxy se dělí na | ||
+ | * modální (modal) -- prioritní v aplikaci, uživatel musí odpovědět než může pokračovat v práci | ||
+ | * nemodální (non-modal) -- neprioritní, | ||
+ | * systémově modální (system-modal) -- mají prioritu nad aplikacemi (např. ve woknech " | ||
+ | |||
+ | Jak se implementuje modalita? | ||
+ | * Při " | ||
+ | |||
+ | U příkazové řádky je ukázkou pasivní komunikace například dotaz " | ||
+ | |||
+ | ===== Systémy řízené událostmi ===== | ||
+ | [[wp> | ||
+ | |||
+ | Je to v podstatě základní princip práce s GUI. Obecně jde o to, že je tok programu řízen různými událostmi (vstupy ze senzorů, kliknutí myší, tisknutí klávesy). V programu existuje nějaký naslouchač (listener, nekonečná smyčka), který čeká na přijmutí události. Po jejím přijmutí provede nějakou akci. U hardwaru je obdobně funguje systém přerušení. | ||
+ | |||
+ | ===== Standardní prvky rozhraní ===== | ||
+ | [[wp>GUI widget|{{ http:// | ||
+ | |||
+ | Okna, dialogboxy a dialogy | ||
+ | |||
+ | Dialogový box "je stavebnice" | ||
+ | * Obsahuje stavební prvky | ||
+ | * Prvky jsou vesměs okny | ||
+ | * Někdy nejsou okny | ||
+ | |||
+ | Typy prvků | ||
+ | * Tlačítko (button) | ||
+ | * Nápis a editační řádek (label, edit box) | ||
+ | * Rádiová tlačítka (radio button(s)) | ||
+ | * Zatrhávátko (check box) | ||
+ | * Seznam (list box) | ||
+ | * Seznam s řádkem (combo box) |