====== Standardy ukládání obrazů, 3D objektů a scén ====== ===== Formáty uložení 3D dat ===== ==== VRML ==== [[wp>VRML]] * Deklarativní programovací jazyk pro zobrazování a animace 3D modelů v prostředí internetu. * Zobrazování animací, zvuků či osvětlení scény. * Interakce s uživatelem ve virtuální realitě. * Popis objektů scény v hierarchické stromové struktuře. * Prostředí online www. * Textové soubory ''.wrl'' či komprimované ''.wrx'' * Částečně vychází z OpenInventoru * Předchůdce X3D formátu * 1997 --- vznik VRML97 a mezinárodní ISO normy VRML ==== X3D ==== [[wp>X3D]] * Vznikl z VRML97 * XML struktura souboru ==== ASE ==== * Textový formát pro popis 3D scény * Vytvořen firmou AutoDesk * Nemá formální specifikaci * Povrchová reprezentace (pouze trojúhelníky) * Obsahuje: * popis scény * popis materiálů * popis geometrie * seznam vertexů, seznam trojúhelníků * seznam texturovacích koordinátů * normály * popis světel, kamery... ==== STL ==== [[wp>STL (file format)]] * Textový formát * Stereolitography * Vytvořen firmou 3D Systems * Povrchová reprezentace(pouze trojúhelníky) * Obsahuje: '''3 vertexy + normála == trojúhelník''' * Chybí textury, materiály.. ==== AMF ==== [[wp>Additive Manufacturing File Format]] * XML formát souboru * Nahrazuje a odstraňuje nedostatky STL ==== 3DS ==== [[wp>.3ds]] * Binární formát * Vytvořen firmou AutoDesk * Hierarchický blokový * Prakticky stejné možnosti jako ASE, jen neumí normály(?) ==== DXF ==== [[wp>AutoCAD DXF]] * Vektorový grafický formát * 2D i 3D data * ASCII textový formát, stále používaný * Binární verze DXB ===== 3D kreslení ===== ==== Open Inventor ==== [[wp>Open Inventor]] * Objektově orientovaná knihovna pro 3D grafiku * Multiplatformní, využívá OpenGL * Vyšší úroveň než OpenGL * Využití při vizualizacích v CAD * Podpora 3D, shaderů, stínů, fontů a zvuků ==== Coin3D ==== [[wp>Coin3D]] * Open source API, které je kompatibilní s OpenInvertor ===== GDI, GDI+, .NET ==== [[wp>Graphics Device Interface]] ===== Xlib / Linux ===== [[wp>Xlib]] ===== 2D formáty uložení a API kreslení ===== ==== SVG ==== [[wp>Scalable Vector Graphics]] * vznikl roku 2001 * vektorový grafický formát * struktura souboru je XML * je standardizovaný W3C * používá Malířův algoritmus pro vykreslení * tři možnosti animace: * animační značky(tagy v XML) * skriptovací jazyk nad DOM * jazyk SMIL ==== PS ==== [[wp>PostScript]] * 1984 Adobe Systems Inc. * Programovací jazyk k popisu tisknutelných dokumentů * Formát je nezávislý na výstupním zařízení * Potřeba interpretu jazyka * Postfixová notace zápisu výrazů (10 11 mul) ==== EPS ==== [[wp>Encapsulated PostScript]] * Encapsulated PostScript * zapouzdřuje vlastní PostScriptový soubor pro import/export * řídí se pravidly Dokument Structuring Convection (DSC) * využívá bounding box * obsahuje maximálně jednu stranu * nenastavuje: * zařízení * souřadnicový systém * neovlivňuje chování interpretu ==== PDF ==== [[wp>Portable Document Format]] * dokumenty nezávislé na: * platformě * SW * využívá PS * formát dat: * textový * binární (fonty, JPEG) * struktura: * hlavička (%PDF-verze) * tělo souboru (objekty typu: bool, číslo, řetězec, stream, pole, null, slovník, jmenný řetězec) * tabulka odkazů * trailer sekce (pro čtení od konce) * bezpečnost: * heslo * vodoznak * elektronický podpis a certifikát ==== GIF ==== [[wp>Graphics Interchange Format]] * Multiplatformní rastorvý formát * Bezztrátová komprese LZW * Možnost animace a prokládání po řádcích * 1bit průhlednost * Omezený počet barev v jednom rámci ==== PNG ==== [[wp>Portable Network Graphics]] * Formát pro uchování rastrového obrazu * Vznikl jako alternativa ke GIF, kvůli problémum s patentovaným algoritmem LZW u GIF * Bezztrátová komprese (Deflate algoritmus) * Mezinárodní standard ISO/IEC * Prokládání po pixelexch * Pro malé obrázky větší velikost jako GIF, protože obsahuje víc metadat * Pro velké obrazy menší velikost souboru než GIF díky lepší kompresi ==== TIFF ==== [[wp>Tagged Image File Format]] ==== JPEG ==== [[wp>JPEG]] * Od roku 1992 standard ISO/IEC * Umožňuje ztrátovou i bezstrátovou kompresi * Kompresní poměr až 100:1 * Komprese založena na DCT (diskrétní kosinově transformaci) nad bloky 8x8 * Komprimace souboru může být : sekvenční, prograsivní, bezztrátová a hierarchická ==== JPEG 2000 ==== [[wp>JPEG 2000]] * Standard ISO/IEC z roku 2000 * Nástupce formátu JPEG * Komprese založena na DWT (diskrétní vlnková transformace) nad obecně velkými obdélníkovými částmi obrazu nebo rovnou celým obrazem * Každý blok obrazu může mít jiný kompresní poměr * Lepší komprese než JPEG ==== RAW ==== [[wp>Raw image format]] * skupina formátů * každý výrobce má jiný (chráněný) formát * ISO norma: TIFF/EP (tag image file format / electronic photography) * Adobe: DGN (digital negative) * zaznamenání neupravených dat ze senzorů (CMOS, CCD, ...) * výhody: * velký rozsah (14bit) * vysoký kontrast * možnost HDR fotografie * dlouhá doba expozice (úpravy) * nevýhody: * velká paměťová náročnost * možnost různé doby expozice * vyvážení bílé ===== 2D kreslení ===== ==== Cairo ==== [[wp>cairo (graphics)]] * API pro 2D vektorovou grafiku * Podpora velké množiny výstupních formátů(PS, PDF, PNG, GTK, windows HDC...) * stavový automat * hardwarová akcelerace * využití ve Firefox 3 ==== Quartz 2D ==== [[wp>Quartz 2D]] * Rozhraní pro rendrovaní 2D grafiky * Součást Core Graphics * Podpora PDF formátu * Pracuje jako stavový automat (obdobně jako třeba OpenGL) * Beží na MacOS a iOS ==== AGG (Anti-Grain Geometry) ==== [[wp>Anti-Grain Geometry]] * Rychlé a kvalitní renderování 2D vektorové grafiky * Práce se subpixelovou přesností * Využití jako základní knihovna vykreslovacích nástrojů * Slabá dokumentace * Potřeba si napsat wrapper, aby byla knihovna rozumě použitelná