====== Obrazová data, jejich pořizování a možná poškození ====== ===== Obrazová data ===== Obrazová data získáváme snímaním reálneho světa (fotografia, video). Takto získaná data jsou spojitá, avšak pro lepší reprezentaci v počítači se převádějí na diskrétní (rastrové) hodnoty získané vzorkovaním (je třeba dodržet vzorkovací teorém). Výsledkem je tedy reprezentace obrazu maticí diskrétních bodův, kde každý bod obsahuje informace o barvě (typicky barevné spektrum, úroveň jasu atd.). Tato reprezentace má ale svoje omezení: * Barevné informace je třeba také vzorkovat, typickým modelem je RGB, který používá 3 zložky s 8-bit rozsahem na pixel (0–255) * Velikost obrazu také nemůže být neomezená, proto sa zavádí pojem rozlišení obrazu v pixelech (např. 1024×768) ==== Reprezentace barev ==== * Diskrétní rastr barev – barva je směsí záření o různých vlnových délkách * Barevná hloubka – počet bitů na jeden obrazový bod * Paleta barev, true color, gray scale ==== Reprezentace obrazu === Spojitá funkce 2 proměnných: //I//(x, y): ⟨0, //X//) × ⟨0, //Y//) → ℝ, kde definiční obor //D//(//f//) je tvořen kartézským součinem dvou intervalů (obvykle od nuly do velikosti rozměru obrazu) a obor funkčních hodnot //H//(//f//) je množina reálných čísel. ===== Získavání obrazových dat ===== ==== Optické systémy ==== * 1-čipové monochromatické * 1-čipové barevné * 3-čipové barevné ==== Obrazové senzory ==== === CCD === {{ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/EMCCD2_color_en.svg/300px-EMCCD2_color_en.svg.png}} [[wp>Charge-coupled device]] Matice světlocitlivých buněk. Každá buňka obsahuje čip a kondenzátor, který sa před expozicí nabije. Během expozice nastává úbytek náboje v kondenzátoru v důsledku dopadajícího světla (čím víc světla, tím víc úbytku). Po expozici se zbylý náboj pomocí posuvných registrů transportuje na okraj čipu a mění se na napěťový signál, který putuje do A/D převodníků. * Výhody: * Snímá celý obraz naráz, čili vhodné i pro rychle se pohybující objekty * Robustnost vůči šumu (vyskytuje se jen transportní šum při posouvání náboje) * Nevýhody: * Potřeba více čipů na zpracováníe signálu * Dražší, náročné na výrobu * Vysoká spotřeba * [[http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vertical_smear.jpg|Problém se silnými bodovými světlnými zdroji]] === CMOS === [[wp>Active pixel sensor]] Používá podobné buňky jako [[#CCD]], avšak zbytkový náboj sa přímo mění na napěťový signál (žádné posuvné registry, přímý A/D převod na jednom čipu). * Výhody: * Levnější výroba * Vše sa dá realizovat na jednom čipu * Nízka spotřeba * Nevýhody: * Protože se obraz neexponuje naráz, nevhodné pro rychle sa pohybujíce objekty * Vzniká strukturální šum při převodu z náboje ==== Data získané z „neviditelného spektra“==== * Rentgenové snímky * Infračervené, ultrafialové snímky ==== Vypočtená data ==== * [[wp>X-ray computed tomography|CT]], [[wp>Magnetic resonance imaging|NMR]], [[wp>Medical ultrasonography|ultrazvuk]] ===== Chyby v obraze ===== * Zkreslení – např. geometrické zkreslení družicového snímku vlivem zakřivení země. * Šum – nežádoucí porucha obrazu * Neostrost ===== Degradace obrazu ===== Vznikají při snímání (nedokonalost snímačů, chyby), přenosu dat obrazu přenosovou soustavou, zpracování * Tepelný šum, Kvantizační šum, Defekty optických soustav (čoček), * Nelinearita el. optických senzorů, Granularita filmového materiálu, * Relativní pohyb mezi objektem a kamerou, Špatné zaostření, Zaokrouhlování při zpracování ===== Typy šumu ===== * **Nezávislý šum** – velikost šumu nezávisí na velikosti obrazového signálu. Vzniká např. při přenosu obrazu * **Závislý šum** – závisí na velikosti obrazového signálu * **Aditivní šum** – je nezávislý na obraze //g//(//x//, //y//) = //f//(//x//, //y//) + //v//(//x//, //y//) * **Multiplikativní šum** – je závislý na velikosti obrazového signálu //g// = //f// + //vf// = //f//(1 + //v//) ≈ //fv// * **[[wp>Colors of noise|Barvy šumu]]** * Bílý šum – Šum je nekorelovaný (náhodný), intenzita neklesá s rostoucí frekvencí (pro všechny frekvence stejně). * Šedý šum – údolí, nízké hodnoty ve středu spektra * Růžový šum – intenzita šumu klesá logaritmicky s rostoucí frekvencí * **Gaussův šum** – Amplituda šumu má normální (Gaussovo) rozdělení pravděpodobnosti. Bílý Gaussův šum v mnoha situacích velmi dobře aproximuje reálný šum. Postihuje celý obraz. * **Šum typu "Pepř a sůl"** – Často nazýván impulsní (nebo výstřelový) šum. Postiženy jsou pouze ojedinělé body obrazu – extrémní hodnoty. Řešením je interpolace z okolních bodů – např. mediánový filtr. * **Úzkopásmový šum** – Šumem jsou postiženy jen některé frekvence obrazu. Řešením je filtrace ve frekvenční oblasti (FFT -> oříznutí -> IFFT). ===== Postupy odstranění šumu ===== Reálně se šum nikdy nedá odstranit, ale existuje více metod na jeho potlačení. ==== Statistický přístup k filtraci šumu ==== * **Průměrování z více snímků** (např. z videa, kde se scéna nemění), průměrování bez rozmazání * **Průměrování z jednoho snímku** – dochází k rozmazávání * Průměr opakujících se oblastí – v podstatě nekolik realizací v jednom obraze * Průměrování uvnitř snímku – reprezentant okolí pixelu nebo průměr z okolí -> rozmazání hran ==== Lokální předzpracování obrazu ==== * **Lineární filtrace** * Obyčejné průměrování (vyhlazovaní, např. gaussiánem – nevýhodou je rozmazanie hrán) * Gausián – generování masky na základě gaussova rozložení * **Nelineární filtrace (vyhlazování)** – při vyhlazování dochází k rozmázání hran – detekce okolí, kde se jas nemění -> rotující maska * Rotační masky – polohování masky kolem zvoleného bodu tak, aby se našla oblast s nejmenším rozptylem, pro masku 3 × 3 – 9 poloh, výhodné je okolí o lichém rozměru – bere se z něj medián, nikoliv průměr * Narůstání okolí * Medián – seřadí pixely z okolí a vybere medián, výborný na výstřelový šum Dobré filtry na odstranění šumu se dají navrhnout ve frekvenční oblasti pomocí FFT. V ní potom snáze vidíme šum (projevuje se vyššími frekvencemi v obraze) a na základě toho navrhnout filtr na jeho odstranění. ==== Optimální filtrace obrazu ==== Pokud: * Máme zkreslený obraz * Hledáme odhad tak, aby vyhověl kritériu * Známe různé vlastnosti šumu a zkreslení systému Metody se liší tím, jaké vlastnosti známe: * **Slepá dekonvoluce** – neznáme nic * **Vázaná dekonvoluce** – známe celkovou energii šumu * **[[wp>Wiener filter]]** * Pro nezanedbatelný šum nezávislý na signálu, který má odhadnutelné statistické vlastnosti * Kritérium je minimum střední kvadratické chyby mezi odhadem a skutečností //E//{[//f//(//i//, //j//) − //f//′(//i//, //j//)]²} → //Min// * Řešením je vzah: //prostý inverzní filtr// × //wienerův korelační faktor// * Použitelné pro korekci rozmazání pohybem s šumem