====== Počítačová grafika a multimédia ====== http://wiki.fituska.eu/index.php/Okruhy_MGM_2011 - [[logika jazyk]] (termy, formule, realizace jazyka, pravdivost formulí). - [[logika system]] (axiomy a odvozovací pravidla, dokazatelnost, model a důsledek teorie, věty o úplnosti a kompaktnosti, prenexní tvar formulí). - [[algebra struktury]] (grupy, okruhy, obory integrity a tělesa, svazy a Booleovy algebry, univerzální algebry). - [[algebra metody]] (podalgebry, homomorfismy, přímé součiny, kongruence a faktorové algebry, normální podgrupy a ideály okruhů). - [[algebra integrita]] (okruhy polynomů, pravidla dělitelnosti, Gaussovy a Eukleidovy okruhy). - [[algebra pole]] (minimální pole, rozšíření pole, konečná pole a jejich konstrukce). - [[algebra metriky]] (příklady, konvergence posloupností, spojitá a izometrická zobrazení, úplnost, Banachova věta o pevném bodu). - [[algebra prostory]] (základní vlastnosti a příklady, normované prostory konečné dimenze, uzavřené ortonormální systémy a Fourierovy řady). - [[grafy obycejne]] (stupně uzlů, cesty a kružnice, souvislost grafu, stromy, kostry, Kruskalův a Primův algoritmus pro hledání minimální kostry ohodnoceného grafu). - [[grafy orientovane]] (orientované cesty a kružnice, souvislost a silná souvislost, turnaj, eulerovský graf, Dijkstrův a Floyd-Warshallův algoritmus pro hledání cesty minimální délky). - [[gramatiky]]. - [[vlastnosti jazyku]] (typické vlastnosti a jejich rozhodnutelnost). - [[konecne automaty]] (jazyky přijímané jazyky KA, varianty KA, minimalizace KA). - [[regularni vyrazy]]. - [[bezkontextove gramatiky]]. - [[zasobnikove automaty]] (jazyky přijímané ZA, varianty ZA). - [[turingovy stroje]] (jazyky přijímané TS, varianty TS, lineárně omezené automaty, univerzální TS). - [[nerozhodnutelnost]] (problém zastavení TS, princip diagonalizace a redukce, Postův korespondenční problém). - [[Parciální rekurzivní funkce]]. - [[Časová a paměťová složitost]] (třídy složitosti, úplnost, SAT problém). - [[Metodika návrhu HW/SW codesign]], programovatelné obvody - [[vypocetni_modely]] (StateCharts, codesign konečný automat, Kahnova síť procesů, synchronní dataflow). - Odhady vlastností systému (přesnost, věrnost, metriky, metody). - Rozdělování úlohy na SW a HW část (alokace, přidělení, plánování). - [[Jazyk VHDL]] (entita, architektura, procesy). - [[Lambda]] (definice všech pojmů, operací, …). - [[lambda2]] (reprezentace čísel a pravdivostních hodnot a operací nad nimi). - [[haskell lazy]] (typy v jazyce, demonstrace lazy evaluation). - [[haskell typy monady io]] - [[prolog]] – způsob vyhodnocení (základní princip, unifikace, chování vestavěných predikátů, operátor řezu /vhodné a nevhodné užití/, změny DB/programu za běhu). - [[Kódování, Shannonova věta o kódování, bezpečnostní kódy]] (lineární, Hammingovy, cyklické a konvoluční). - [[routers]] – typy směrovačů, funkční části směrovače, zpracování paketů, základní typy architektur. - Přepínání paketů, trie, 3 generace IP přepínačů, Banyan, řešení kolizí. - [[multicast]]. - [[Správa chyb na úrovni paketů]], TCP: trojcestné potvrzování, Go back N / selektivní opakování. - Protokolové inženýrství a formální specifikace protokolů (konečné automaty, gramatiky, stopy, relace, temporální logika). - [[opengl]]: vykreslovací řetězec (funkční bloky, možnosti nastavení), frame buffer, stencil buffer. - [[Afinní 3D transformace|Afinní 3D transformace, kamera, projekce, skládání transformací.]] - [[Phongův model osvětlení, textury]]: materiály a osvětlení, způsob výpočtu, texturování, MIP mapping - [[raytracing]]: metoda sledování paprsku, radiozita, distribuované sledování paprsku. - [[objem]]: reprezentace dat, zobrazování, převod na polygonální síť. - [[geometricka optika]] (maticová formulace, přenosové matice jednoduchých optických prvků). - [[Interference světla]] (skládání dvou a více koherentních vln, intenzita složené vlny, interferenční člen, konstruktivní a destruktivní interference, princip interferometru). - [[Difrakce světla]] (rozložení intenzity světla za obdélníkovou a kruhovou štěrbinou, Airyho obrazec, rozlišovací schopnost optických přístrojů, oka). - [[Polarizace světla]] (přirozené a lineárně polarizované světlo, polarizační rovina, způsoby polarizace světla, elipticky polarizované světlo, polarizační filtry). - [[Holografie a laser]] (holografický kód, jeho dekódování, mimoosový hologram, objemový hologram, vztah holografie a laseru, stimulovaná emise, metastabilní energetická hladina). - [[signal a multimedia]] (proč je zpracování zvukového a obrazového signálu pro multimédia důležité, typické operace při zpracování zvukového a obrazového signálu). - [[Komprese zvuku]] (základní postupy při kompresi zvuku, jak se liší od obecné komprese dat, vztah k lidskému sluchu, kompresní poměr). - [[Komprese obrazu]] (základní postupy při kompresi obrazu, jak se liší od obecné komprese dat, vztah k lidskému zraku a jeho vlastnostem, dosahovaný kompresní poměr). - [[Komprese videosekvencí]] (základní postupy při kompresi videa, jak se liší od komprese obrazu, a od obecné komprese dat, vlastnosti a dosahovaný, kompresní poměr). - [[Programátorská rozhraní pro multimédia]] (přehled rozhraní, příklady použití rozhraní pro audio a video, základní vlastnosti rozhraní). - [[obrazova data|Obrazová data, jejich pořizování a možná poškození]] (obrazová data, možné reprezentace obrazu, druhy snímacích čipů a zařízení, jejich vlastnosti, vady pořízeného obrazu, šumy, optimální filtrace obrazu). - [[Transformace obrazu]] (jaké se používají transformace při zpracování obrazu, důvody a typické příklady použití transformací při zpracování obrazu). - [[Filtrace obrazu]] (definice lineární filtrace, typické příklady použití filtrů, použití rychlá konvoluce (přes FFT), návrh lineárních filtrů, nelineární filtrace). - [[Vodoznaky|Vodoznaky (watermarks)]] (vymezení pojmu vodoznak, základní principy a vlastnosti vodoznaků, typické příklady vodoznaků a jejich vlastnosti). - [[Detekce hran, segmentace]] (vymezení pojmů detekce hran a segmentace, možné aplikace algoritmů a jejich důvody, typické nasazení algoritmů). - [[rec|Analýza a předzpracování řeči (spektrální analýza, preemfáze, rámce), základní parametry řeči (energie, průchody nulou, korelační koeficienty), cepstrum]] - [[Lineární predikce]] (podstata, výpočet parametrů LP filtru, použití lineární predikce). - [[Určení základního tónu]] (podstata, autokorelace, normalizovaná cross-korelace, metody zlepšení přesnosti). - [[Kódování]] – waveform, vokodéry, hybridní kodéry, princip CELP. - [[Rozpoznávání pomocí DTW a HMM]] (architektura HMM, přechodová pravděpodobnost, modelování funkcí hustoty pravděpodobnosti ve stavech, sekvence stavů, pravděpodobnost promluvy přes sekvenci stavů, Baum-Welch, Viterbi, podstata trénování parametrů). - Standardy pro rychlé vykreslování na GPU (OpenGL, Direct3D, XNA) -- základní charakteristiky, srovnání, důležité verze. - [[scenegraph]]. - [[Standardy ukládání obrazů, 3D objektů a scén]] -- rozdělení podle účelu, důležití zástupci, moderní trendy. - Standardy a knihovny ve zpracování videa -- standardy kódování, důležité knihovny a nástroje. - [[midi]].