====== Aproximace funkcí ======
===== Interpolace algebraickými polynomy =====
==== Lagrangeův interpolační polynom ====
FIXME [[wp>Lagrange polynomial]]
==== Newtonův interpolační polynom ====
[[wp>Newton_polynomial#Example|Newton polynomial]]
*Obecně:\\ {{http://upload.wikimedia.org/math/e/1/8/e1830696d0432cccee646401beecb1c8.png|Obecně}}
*Konkrétně:\\ {{http://upload.wikimedia.org/math/5/6/3/5639a435ca1a17117437c852687ab40a.png|Konkrétně}}
*Výsledný polynom: − 14,1014 + 17,5597(x + 1,5) − 10,8784(x + 1,5)(x + 0,75) + 4,83484(x + 1,5)(x + 0,75)(x) + 0(x + 1,5)(x + 0,75)(x)(x − 0,75)
===== Interpolace pomocí splajnů =====
Splajn je, když:
-Krajní uzlové body se musí shodovat s body funkce.
-Krajní body splajnů se musí shodovat (//S0(a) = S1(a); S1(b) = S2(b); ...//).
-Krajní body 1. derivací splajnů se musí shodovat (//S0'(a) = S1'(a); S1'(b) = S2'(b); ...//).
Přirozený kubický splajn:
*Musí se shodovat i 2. derivace (//S0%%''%%(a) = S1%%''%%(a); S1%%''%%(b) = S2%%''%%(b); ...//).
===== Metoda nejmenších čtverců =====
Dostaneš tabulku hodnot.
==== Přímkou ====
Viz skripta str. 76.
-Přepíšeš si //x// a //y// do sloupečků, a pro každý řádek dopočítáš //x2// a //x * y//.
-Spočítaš ∑ pro každý ze 4 sloupců.
-Uděláme soustavu rovnic:\\ //počet hodnot * c0 + ∑x * c1 = ∑y//\\ //∑x * c0 + ∑x2 * c1 = ∑x * y//
-Ze soustavy vyřešíme //c0// a //c1//.
-Výsledná přímka: //y = c0 + c1 * x//